سونوگرافی تیروئید چیست ؟

در سونوگرافی تیروئید از امواج فروصوت استفاده میشود. از این تصویر برداری به منظور بررسی بیماری های کم کاری تیروئید،پر کاری تیروئید،اندازه تیروئید استفاده میشود.

برای انجام سونوگرافی تیروئید چه آمادگی باید داشته باشیم؟

برای انجام عکس برداری تیروئید به هیچ گونه آمادگی از قبل نیاز نداریم.فقط کافیست با نسخه پزشک خود به مرکز تصویر برداری که قصد انجام این سونو را دارید مراجعه کنید.

سونوگرافی تیروئید هیچ گونه خطر و عوارض جانبی درد ندارد.

برای شروع سونوگرافی تیروئید ابتدارادیولوژیست گردن بیمار را به ژل مخصوص ک هیچ گونه آسیبی به پوست شما نمیزند را آغشته میکند.سپس پروپ یا همان دستگاه سونوگرافی را برای انجام تصاویر بر روی گردن شما میگذارد و به حرکت در میاورد.

و در آخر پزشک تصویر تیروئید را بر روی مانیتور دستگاه میتواند ببیند و یک خلاصه وضعیت به شما میدهد. با آن خلاصه وضعیت و عکستان میتوانید به پزشکتان مراجعه کنید امیدواریم ک هیچ گونه مشکلی نداشته باشید.

بیماری های تیروئید چیست و علائم آن چه میباشد؟

در ادامه به صورت تیتروار به بیماری های تیروئیدو پس ازآن به ببرسی یکایک آن میپردازیم.

• کم کاری تیروئید یا هیپوتیروئیدی(Hypothyroidism)
  • پرکاری تیروئید(Hyperthyroidism)
  • سرطان تیروئید(Thyroid cancer)
  • هاشیموتو(Hashimoto)
  • ندول تیروئید
  • گواتر(Goitre)
  • گریوز(Graves)

کم کاری تیروئید چیست؟

کم کاری تیروئید با کاهش تولید هورمون های ترشح شده از تیروئید بوجود می آید.

کم کاری تیروئید علائمی نظیر ضعف وخستگی،خواب آلودگی،پوست خشک خشن و سرد،عدم تحمل به سرما،کاهش تعریق،فراموشکاری،یبوست،افزایش وزن،اختلال قاعدگی در زنان،سقط های مکرر،کم خونی،درد مفاصل و عضلات را به همراه دارد.

نوبت دهی اینترنتی سونوگرافی تهران

کم کاری تیروئید در نوزادان نیز عقب ماندگی ذهنی،کوتاهی قد،ناشنوایی،لالی،بعضی از بیماری های مغزی و عصبی را به همراه دارد.

پرکاری تیروئید چیست؟

نوعی بیماری غده تیروئید است که در آن تیروئید بیش از مقدار طبیعی هورمون ترشح میکند.

پرکاری تیروئید علائمی نظیرافزایش تعداد ضربان قلب به دنبال انجام کارهای معمولی،افزایش خفیف فشار خون،بی قراری شدید،ضعف عضلات،افزایش تعریق و احساس شدید به گرما،لرزش در دستان و پاها،ریزش مو،گود افتادن چشم ها،دیر خوابی را به همراه دارد. یکی از راه های تشخیص این بیماری سونوگرافی تیروئید می باشد

سرطان تیروئید(Thyroid cancer)چیست؟

سرطان تیروئید همانند دیگر سرطان هاناشی از رشد بی رویه سلول است به این معنی ک سلول ها داخل غده تیروئید شروع به رشد میکنند و به سرعت تقسیم میشوند بدین ترتیب تومورهای سرطانی در بافت های تیروئید ایجاد میشود.

خوشبختانه سرطان تیروئید یک سرطان بسیار خوش خیم است.و اکثر مواقع پاسخی خوب داده و درمان میشود. با انجام سونوگرافی تیروئید به دستور پزشک می توان این مورد را تشخیص داد

هاشیموتو(Hashimoto)چیست؟

هاشیموتو نوعی التهاب مزمن غده تیروئید است ک بر اثر بیماری خود ایمنی بوجود می آید.هنوز علت مشخصی برای توجیه این مسئله نیست اما برخی پزشکان و محققان نظر دارند که یک ویروس یاباکتری باعث ابتلای فرد به این بیماری میشودوبرخی دیگر عوامل ژنتیکی را مسبب این میدانند.

ندول تیروئیدچیست؟

ندول یا گره ها توده هایی در غده های تیروئید است.برخی توده ها به شکل بیضی و برخی به شکل دایره شکل میباشند.ندول های تیروئید به شکل منفرد یا متعدد به وجود می آیند.خبر خوب این است ک این جور گره هامعمولا خطری ایجاد نمیکنند.

گواتر(Goitre)چیست؟

به طور عادی به بزرگ شدن غیر طبیعی غده تیروئید گواتر میگویند.گواتر معمولا دردی ندارد و فرد احساس میکند ک هیچ گونه دردی نداردوبرای این فرد هیچ گونه مراجعی به پزشک ندارد.

معمولا گواتر با علائمی با بزرگ شدن غده تیروئید مشکل در تنفس بلع و باعث سرفه شده برای مبلیان ایجاد میکند.برای تشخیص گواتر می توان از سونوگرافی تیروئید استفاده نمایید.

گریوز(graves)چیست؟

گریوز نوعی بیماری خود ایمنی است.یعنی این که در اثر خود این بیماری بدن علیه خودش آنتی بادی میسازد.

این آنتی بادی ها سبب ترشح بیش از غده تیروئید و به دنبال آن ترشح بیش از حد هورمون میشود.

و در انتها ممنونیم که وقتتان را برای خواندن این مطلب گذاشتید.امید واریم ک کمک بزرگی به شما داده باشیم.