مسمومیت غذایی در دوران بارداری

در دوران بارداری حالت تهوع صبحگاهی بسیار شایع است، اما گاهی علائم بارداری ممکن است ناشی از مسمومیت غذایی باشد. این بیماری نتیجه خوردن غذاهای آلوده، فاسد یا سمی است و شایع ترین علائم آن حالت تهوع، استفراغ و اسهال است.

انواع مسمومیت های غذایی

سیستم ایمنی در دوران بارداری ضعیف ‌تر از حد معمول است، بنابراین مبارزه بدن با میکروب‌های غذایی سخت می شود.
مصرف غذاهای آلوده به موارد زیر می تواند باعث مسمومیت غذایی شود:

باکتری ها

انگل ها

ویروس ها

مواد شیمیایی خاص

علائم مسمومیت غذایی در دوران بارداری

تشخیص مسمومیت غذایی در دوران بارداری کمی دشوار است. گاهی میکروب های غذا بلافاصله باعث بیماری فرد می شوند، گاهی نیز روزها یا حتی هفته‌ها قبل از بروز علائم در بدن می‌مانند.

علائم مسمومیت غذایی عبارت است از:

دل درد

استفراغ

اسهال

گرفتگی معده

کم آبی بدن

مسمومیت غذایی اغلب شبیه آنفولانزا است، زیرا می تواند با تب، سردرد و بدن درد همراه باشد.

مسمومیت غذایی در بارداری

دلایل شابع مسمومیت غذایی در بارداری

عامل بیشتر مسمومیت های غذایی موارد زیر است:

– نورو ویروس

– سالمونلا

– کلستریدیوم

– اشریشیا کلی یا ای- کولای (E. coli)

– لیستریا

درمان مسمومیت غذایی

در صورتی که دچار مسمومیت غذایی شدید، باید با پزشک تماس بگیرید. در این وضعیت ابتدا باید حالت تهوع و استفراغ را کنترل کرد و با مصرف مایعات کافی (آب، آب میوه رقیق شده با آب، چای زنجبیل) از کم آبی بدن جلوگیری کرد.

بهتر است تا پایان استفراغ از خوردن غذاهای جامد اجتناب کنید و غذاهای سبک و کم چرب (مانند کراکر نمکی، موز، برنج یا نان) مصرف کنید.

زمان تماس با پزشک

در صورتی که علائم مسمومیت غذایی بیش از 3 روز طول بکشد یا موارد زیر رخ دهد، باید فورا با پزشک تماس گرفت:

– دل درد شدید

– تب

– اسهال خونی یا مدفوع تیره

– استفراغ مکرر یا خونی

– علائم کم آبی بدن (مانند خشکی دهان، کاهش ادرار، سرگیجه، خستگی، یا افزایش ضربان قلب)

زمان مراجعه به پزشک

در صورت بروز عوارض زیر، مسمومیت غذایی نیاز به درمان پزشکی دارد:

علائم کم آبی مانند تشنگی بیش از حد، خشکی لب‌ها، ادرار کم، عدم ادرار، یا سرگیجه

استفراغ یا اسهال مکرر

دل درد شدید

تب (بالاتر از 38.3 درجه سانتی گراد)

مدفوع سیاه یا خونی

در صورت داشتن یک یا چند مورد از این مشکلات باید خیلی سریع با پزشک تماس گرفت. در این مواقع برای تشخیص عامل مسمومیت آزمایشاتی روی خون یا مدفوع انجام می شود. ممکن است نیاز به درمان با آنتی بیوتیک باشد. همچنین برای کمک به آبرسانی و جبران کم آبی بدن تزریق وریدی مایعات تجویز می شود.

مسمومیت غذایی در بارداری

آن چه باید در مورد مسمومیت غذایی بدانید

مسمومیت غذایی تجربه ای ناخوشایند است که با علائمی از جمله ناراحتی معده، استفراغ و اسهال همراه است. زمان بروز علائم می تواند از چند ساعت تا 1 یا 2 روز، بسته به زمان مصرف غذای آلوده و نوع مسمومیت غذایی متفاوت باشد.

علائم مسمومیت غذایی معمولا ظرف چند روز یا حتی چند ساعت از بین می رود. اما اگر ناراحتی از بین نرفت، ممکن است لازم به معاینه و تشخیص عامل بیماری باشد. همچنین در صورتی که بیماری با علائمی مانند تب بالا، مدفوع خونی، احساس دهیدراته شدن یا عدم توانی در نگه داشتن غذا یا مایعات همراه باشد، باید به پزشک مراجعه کرد.

پیشگیری از مسمومیت غذایی در بارداری

ایمنی غذاهای مصرفی در دوران بارداری اهمیت ویژه دارد. در این دوران گوشت و مرغ باید کاملا پخته شود، سبزیجات با دقت شسته شود، تخم مرغ به صورت پخته مصرف شود، محصولات لبنی (شیر، پنیر و..) پاستوریزه تهیه شود، از مصرف سوشی، ماهی خام یا نیمه پخته خودداری شود، همچنین گوشت های فرآوری شده و هات داگ نیز مصرف نشود (مگر این که در دمای 74 درجه سانتی گراد پخته شوند).

سایر نکات ایمنی غذایی

– قبل از مصرف غذا حداقل به مدت ۲۰ ثانیه دست‌های خود را با آب و صابون بشویید. همچنین هنگام پخت و پز و آماده سازی غذا دست ها، ظروف، تخته و وسایل آشپزی را تمیز بشویید.

– میوه ها و سبزیجات را بشویید، حتی اگر قرار نیست پوست آن را بخورید. آبکشی و شستشو می تواند میکروب هایی که باعث مسمومیت غذایی می شود را از بین ببرد.

– مواد غذایی فاسد شدنی را در دمای اتاق یخ زدایی نکنید، زیرا باکتری ها با رسیدن به دمای اتاق به سرعت تکثیر می شوند. بنابراین مواد غذایی منجمد را در یخچال، مایکروویو یا با آب سرد ذوب کرده و به سرعت از آن ها استفاده کنید.

– تخم مرغ، گوشت، مرغ، غذاهای دریایی یا شیر را برای مدت طولانی در دمای اتاق قرار ندهید.

– گرمای پخت و پز عوامل بیماری زای موجود در غذا را از بین می برد.

خلاصه مطلب

افراد باردار به دلیل سیستم ایمنی ضعیفی که دارند بیشتر مستعد مسمومیت غذایی هستند. این عارضه اغلب پس از چند روز برطرف می شود، اما برای مادران باردار می تواند بسیار جدی و حتی کشنده باشد.

با رعایت موارد احتیاطی می توان از بروز مسمومیت غذایی پیشگیری کرد و بارداری سالمی را پشت سر گذاشت.

تولید محتوا توسط تیم سئو پارسی

نظرات بسته شده است.